Исторические памятники

                                                  bip      fbnowelogo    

0
0
0
s2smodern

Podczas sesji 30 stycznia Rada Miasta podjęła uchwałę dot. wysokości stawek opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od mieszkańców. Zmiany będą obowiązywać od 1 maja.

Ostatnia podwyżka opłaty śmieciowej miała miejsce ponad 3 lata temu (w 2021 r.) Ustalono wówczas, że podstawowa stawka opłaty od stycznia 2022 r. będzie wynosiła 28 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej nieruchomość. Od tamtego czasu zmieniło się wiele wskaźników makroekonomicznych mających wpływ na koszt wywozu i zagospodarowania odpadów. Inflacja wzrosła o ponad 29 proc., najniższe wynagrodzenie o ponad 66 proc., ceny paliw o ponad 18 proc., koszt przyjęcia odpadów na Zakładzie Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w Białej Podlaskiej o 60-70 proc..

Z tego względu firmy odbierające odpady i zagospodarowujące odpady podnoszą ceny swoich usług. To zaś powoduje, że opłaty za odpady wnoszone przez mieszkańców nie wystarczają na sfinansowanie kosztów tego zadania.

Stąd większość okolicznych samorządów podjęła decyzje o podwyżkach jeszcze w ubiegłym roku lub od stycznia 2025. W niektórych przypadkach były one w bardzo znaczącej wysokości, jak chociażby w gminach Międzyrzec Podlaski lub Drelów o 9 zł (wzrost o 45 proc.) miasto Radzyń Podlaski o 9 zł (wzrost o ponad 33,3 proc.).

Pozostawienie stawek opłat na obecnym poziomie, tj.: 28 zł skutkowałoby luką, w stosunku do szacowanych kosztów za wywóz odpadów w 2025r., w wysokości ponad 1,3 mln zł. Taką też kwotę należałoby znaleźć w budżecie miasta i przesunąć z innych niezbędnych wydatków na funkcjonowanie oświaty, opieki społecznej lub inwestycji.

- Rozmowę o odpadach prowadziliśmy ze wszystkimi radnymi w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Na początku grudnia, po otwarciu przetargu, znaliśmy już przybliżoną wartość rocznej usługi zagospodarowania odpadów i proponowaliśmy podjęcie uchwały w tej sprawie. Powróciliśmy do tego teraz, ponieważ każdy miesiąc odkładania decyzji tylko powiększałby kwotę brakującą na sfinansowanie systemu. Razem z 10-cioma radnymi udało się podjąć racjonalną decyzję, aby to miasto i mieszkańcy ponieśli po połowie ciężar uzupełnienia brakującej sumy. Zaproponowana podwyżka o 6 zł (wzrost o 21.5 proc) od 1 maja oznacza, że mieszkańcy zapłacą w tym roku średnio 32 zł (cztery miesiące po starej stawce 28 zł i osiem miesięcy po nowej stawce 34 zł) i unikniemy podwyżki od stycznia 2026 r. – mówi burmistrz miasta Paweł Łysańczuk.

Należy też dodać, że zwiększona została ulga dla mieszkańców kompostujących odpady we własnym zakresie do 5 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość, co pozwoli osobom troszczącym się o ograniczenie ilości odpadów, na odczuwalne oszczędności. - Bo właśnie od każdego z nas i tego, w jaki sposób segregujemy i ile produkujemy odpadów zależy w dużej mierze koszt ich wywozu. Cały czas pracujemy również nad tym, aby wszyscy rzetelnie przestrzegali zasad segregacji - dodaje burmistrz. - Dziękuję części radnych za merytoryczną dyskusję i podjęcie tej racjonalnej i odpowiedzialnej, chociaż niełatwej decyzji - podsumowuje burmistrz.

Początek roku przyniósł szereg zmian w systemie odpadowym na terenie Międzyrzeca. Związane one były zarówno ze zmianami przepisów, jak i koniecznością dostosowania do nich uchwał rady miasta.

Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom mieszkańców, przywrócono do kalendarza zbiórkę odpadów wielkogabarytowych sprzed posesji, która będzie się odbywała przynajmniej raz w roku. Dodatkowo zwiększyła się ilość dni otwarcia tzw. PSZOK-ów, czyli punków, do których mieszkańcy mogą dostarczyć i zostawić bezpłatnie między innymi zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, odpady wielkogabarytowe, odpady zielone, budowlane, zużyte baterie i akumulatory, chemikalia oraz odpady z tekstyliów i odzieży. Obowiązek oddzielnego zbierania tych ostatnich odpadów (tekstylia i odzież) został wprowadzony ustawowo od 1 stycznia na terenie całego kraju.

 

Nowy harmonogram pracy PSZOK-ów:

  1. Punkt przy ul. Kościuszki 107D

- pierwsza sobota miesiąca w godz. 900 – 1500;

- piątek miesiąca przypadający po pierwszej sobocie miesiąca w godz. 1200 – 1800.

  1. Punkt przy ul. Brzeskiej 102 (oczyszczalnia PUK):

- trzecia sobota miesiąca w godz. 900 – 1500;

- piątek miesiąca przypadający po trzeciej sobocie miesiąca w godz. 1200 – 1800.

za wyjątkiem dni wolnych od pracy.

Niewielkie zamiany nastąpiły również w harmonogramach zbiórki odpadów w zabudowie jednorodzinnej:

- tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe i metale (żółte worki) – 1 raz/2 tygodnie;

- papier i tektura (niebieskie worki) – 1 raz/2 tygodnie;

- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – 1 raz/2 tygodnie;

- szkło (zielone worki) – 1 raz/miesiąc;

- bioodpady (brązowe worki) – 1 raz/2 tygodnie w okresie od marca do listopada;

- bioodpady (brązowe worki) – 1 raz/miesiąc w okresie od grudnia do lutego;

- popiół – 1 raz/miesiąc od października do maja.

Pozostałe zasady pracy PSZOK-ów i zbiórki odpadów pozostają bez zmian.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami gmina zapewnia usługę odbioru i zagospodarowania odpadów od mieszkańców w zamian za pobraną do nich opłatę. Środki pozyskane z tej opłaty gromadzone są na wydzielonym rachunku bankowym i mogą być wykorzystane tylko na cele związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

mulltonnen 3979757 1280