19 lutego 2021 r. Sejmik Województwa Lubelskiego podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa lubelskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, czyli tzw. uchwałę antysmogową. Uchwała ta jest jednym z elementów planu walki z zanieczyszczeniem powietrza w naszym województwie i zakłada stopniową wymianę przestarzałych, „trujących” instalacji o mocy mniejszej niż 1 MW. Do 1 stycznia 2030 roku wszystkie kotły na paliwa stałe będą musiały spełniać wymagania w zakresie sezonowej sprawności i emisji zanieczyszczeń określone w rozporządzeniu komisji UE 2015/1189, tzw. wymagania ekoprojektu.
Ważniejsze treści wynikające z uchwały „antysmogowej”:
- Jeśli masz wysokoemisyjny kocioł węglowy to masz czas na jego wymianę do dnia:
- 31 grudnia 2023 r. – kotły bezklasowe i instalacje klas 1 i 2
- 31 grudnia 2026 r. – instalacje klas 3 i 4
- 31 grudnia 2029 r. – instalacje klasy 5
na kocioł Ecodesign (zgodny z wymaganiami ekoprojektu) lub inne ekologiczne i niskoemisyjne źródło ogrzewania.
- Budujesz nowy budynek i masz dostęp do sieci ciepłowniczej lub gazowej – nie możesz zainstalować pieca na paliwo stałe.
- Nie możesz stosować następujących paliw:
- miałów i mułów węglowych, flotokoncentratów oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem
- węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z jego wykorzystaniem
- węgla kamiennego, który nie spełnia któregokolwiek z wymagań określonych prawem, oraz paliw stałych produkowanych z jego wykorzystaniem
- biomasy, której wilgotność przekracza 20%.
W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego utworzono zespół Doradców Energetycznych, którzy pomogą zdobyć informacje dot. dofinansowania na wymianę kopciucha i podjąć decyzję o wyborze nowego źródła ciepła. Dane kontaktowe zespołu Doradców: nr telefonu (81) 5371617 i (81)5371616 lub na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Więcej informacji na stronie: https://ochronapowietrza.lubelskie.pl/
Jednocześnie przypominamy, że z dniem 1 lipca 2021 r. każdy właściciel lub zarządca budynku lub lokalu ma obowiązek złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Więcej informacji na stronie: www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq oraz w zakładce Ochrona Środowiska na stronie Urzędu Miasta: www.miedzyrzec.pl